Czym słodzić kawę? Ksylitol, erytrol, brązowy cukier, a może jednak ten zwykły?

Zwolenników słodkich napojów jest zdecydowanie więcej niż tych, którzy chętnie piją gorzką kawę czy nawet zwykłą wodę mineralną. Gdy okazało się, że biały cukier szkodzi, zaczęto poszukiwać jego zamienników. Liczba substancji słodzących zaczęła się szybko powiększać i dziś już nie wiadomo, czy zdecydować się na ksylitol, erytrol czy na jeszcze inny słodzik. Spróbujemy więc pomóc.

Biały cukier składa się z glukozy i fruktozy, a po spożyciu bardzo szybko zamienia się w tak zwany tłuszcz trzewny, który zaczyna otaczać wątrobę i inne narządy jamy brzusznej. To chyba najbardziej toksyczny rodzaj tłuszczu, który gromadzi się w ciele człowieka. W czasach powojennych popularne było hasło: „Cukier krzepi”, miało ono w sobie nieco prawdy, bo cukier to potężna dawka energii – 100 g cukru to niemal 400 kcal, ale są to tak zwane „puste kalorie”. W białym cukrze nie ma żadnych witamin. Owszem, są w nim składniki mineralne, ale to naprawdę śladowe ilości, które nie mają żadnego znaczenia w procesie prawidłowego odżywiania organizmu. Niestety w brązowym cukrze, uznawanym przecież za ten zdrowy, sprawa wygląda podobnie. Tak chętnie wymieniane na opakowaniach cudowne minerały też występują w mikroskopijnych ilościach i nie mają żadnego wpływu na realizację zapotrzebowania organizmu na nie. Należałoby zatem zrezygnować z obu rodzajów cukru. Co więc wybrać, gdy nie umie się zrezygnować ze słodzonych napojów?

 

Ksylitol – niskokaloryczny zamiennik cukru

Ksylitol to słodka substancja, którą pozyskuje się z drewna brzozy. Wygląda i smakuje identycznie jak cukier, ale ma znacznie mniejszą wartość energetyczną. W 100 g ksylitolu jest około 240 kcal. Ogromną jego zaletą jest też niski indeks glikemiczny, a to oznacza, że po spożyciu ksylitolu nie dochodzi do gwałtownych zmian stężenia glukozy w organizmie człowieka. To dobra informacja szczególnie dla diabetyków i osób otyłych, ponieważ powinni bezwarunkowo ograniczać cukier w codziennych jadłospisach.

Ten brzozowy cukier ma też szereg innych właściwości. Pomaga w utrzymaniu prawidłowego pH w jamie ustnej – ze względu na właściwości bakteriobójcze uniemożliwia namnażanie się bakterii wywołujących próchnicę zębów. Związki zawarte w ksylitolu wzmacniają szkliwo, chronią dziąsła i odświeżają oddech. Ksylitol zwiększa też ogólną przyswajalność wapnia przez organizm, co istotnie wpływa na poprawę mineralizacji kości i aktywnie przeciwdziała osteoporozie.

 

Erytrol – słodzik bez kalorii

Erytrol to słodzik, którego indeks glikemiczny wynosi „zero”. Wygląda tak samo jak cukier spożywczy. W smaku jest nieco mniej słodki, a by uzyskać tak samo słodki smak kawy, trzeba go wsypać około 25–30% więcej niż zwykłego cukru. Erytrol występuje w naturze. Znajduje się w płatkach kwiatów, w owocach, grzybach, w owocach morza, w porostach i algach morskich. Jednak nie pozyskuje się go z tych produktów. Syntezowany jest przez pewien gatunek drożdży z gliceryny odpadowej. Kiedyś ten rodzaj słodzika pozyskiwano z glukozy, ale proces był bardzo kosztowny, więc zaczęto wykorzystywać właśnie glicerynę.

Ta substancja słodząca jest bardzo zdrowa. Po spożyciu jest w całości wydalana przez organizm wraz z moczem, bo nie występują w niej żadne enzymy, które przyczyniałyby się do jej rozpadu w organizmie. Erytrol nie powoduje zmian poziomu glukozy i insuliny we krwi, bo jego indeks glikemiczny jest zerowy. Zatem nawet cukrzycy mogą go używać bez obaw. Słodzik ten ma jeszcze jedną ważną właściwość. Potrafi łączyć się z wolnymi rodnikami, a te wraz z nim są wydalane z organizmu. Spożycie erytrolu może więc spowalniać procesy starzenia, chroniąc komórki organizmu przed uszkodzeniami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *