Black Friday i Cyber Monday na dobre zadomowiły się w świadomości Polaków. Ciągle jednak niewiele osób słyszało o Green Monday, czyli o zielonym poniedziałku, który najpierw w Stanach Zjednoczonych na stałe zajął miejsce w kalendarzu przedświątecznych zakupów. Jak wiele innych zwyczajów Green Monday dotarł także do Europy i Polski i będziemy mieli okazję obserwować, jak zmieniać się będą grudniowe, handlowe zwyczaje.
Na każdy z tych dni ludzie czekają co najmniej kilka miesięcy, bo od lat Black Friday i Cyber Monday to wielkie przeceny we wszystkich sklepach, a więc można kupić całe mnóstwo zwykle drogich przedmiotów za bezcen. Do tych dwóch terminów stosunkowo niedawno dołączył Green Monday. Niewiele osób zna historię tych dwóch pierwszych dni, nie mówiąc już o zielonym poniedziałku, który jest trzecią, przedświąteczną okazją do zakupów po niezwykle niskich cenach. Na te dni czekają także sklepy, zarówno stacjonarne, jak i internetowe, bo wówczas notują rekordowe obroty i dzięki nim generują ogromne zyski.
Black Friday – historia czarnego piątku
Czarny Piątek w amerykańskiej historii to dzień, w którym upamiętnia się ucztę zorganizowaną w 1621 roku przez kolonizatorów nowej Anglii, wydaną na cześć Indian Wampanoag. Wspominając to wydarzenie przy okazji Black Friday dziś nie mówi się o dalszym ciągu tej uczty, czyli o brutalnej masakrze Indian, która nastąpiła tuż po niej, bo nie byłaby to dobra reklama tego dnia.
Obecnie jednak Black Friday kojarzy się z wielkimi wyprzedażami, a klienci już w nocy ustawiają się w kolejkach pod sklepami, aby złapać najlepsze okazje. Black Friday przypada zawsze następnego dnia po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, które ma miejsce w czwarty czwartek listopada.
Cyber Monday czyli święto handlu internetowego
Cyber Monday to nazwa akcji, która w 2005 roku została wymyślona przez amerykańską Organizację Handlu Detalicznego. Zamysłem wydarzenia było zachęcanie klientów do zakupów w sklepach internetowych, gdzie tego dnia czekały na nich wielkie wyprzedaże i promocje. Cyber Monday wszedł na stałe do przedświątecznego kalendarza zarówno handlowców, jak i klientów i jest tak jakby naturalnym przedłużeniem Black Friday. Wypada on w pierwszy poniedziałek właśnie po Czarnym Piątku.
Green Monday – cyberponiedziałek 2
Pomysł na Green Monday narodził się na znanej, międzynarodowej platformie sprzedażowej eBay. Specjaliści od marketingu dostrzegli bowiem, że każdego roku, dokładnie w tydzień po Cyber Monday, obroty na eBay znowu na jeden dzień szybują w górę. Postanowili oni stworzyć kolejną akcję, która zachęci klientów do zakupów w sieci, a sklepy przygotują dla nich wyjątkowe atrakcje cenowe.
Akcji tej nadano nazwę Green Monday, która ma nawiązywać do popularnych i nośnych medialnie ekologicznych trendów. Pomysłodawcy Green Monday zbudowali reklamę tego wydarzenia na tezie, że zakupy dokonywane w sieci są bardziej przyjazne dla środowiska. Klienci nie muszą uruchamiać swoich samochodów, aby dotrzeć do sklepów, a więc do atmosfery przedostaje się znacznie mniej zanieczyszczeń. Tego dnia obroty amerykańskich sklepów internetowych dorównują już tym osiąganym w czasie Cyber Monday. Zatem po sukcesie w USA Green Monday trafił do Europy i z każdym rokiem staje się coraz bardziej popularny także w Polsce. Przygotuj się zatem, bo te wszystkie fantastyczne okazje zdarzają się tylko raz w roku.