Na szparagowy sezon wiele osób czeka niemal cały rok. Niestety każdego roku czas, gdy możemy cieszyć się świeżymi szparagami trwa krótko i w ferworze codziennego pośpiechu łatwo go przeoczyć. Delektujmy się zatem szparagami, gdy tylko mamy okazję, bo wszak są one niekoronowanym królem warzyw.

Oprócz swoich niezwykłych walorów smakowych, szparagi są warzywem dostarczającym organizmowi człowieka wielu cennych witamin i minerałów. To właśnie w szparagach znajdziemy ogromne ilości witaminy C i E, a także pokaźne ilości potasu, magnezu i fosforu. Taka bomba antyoksydantów pozwoliła na udowodnienie, że szparagi mają silne właściwości antynowotworowe, a także skutecznie spowalniają proces starzenia się skóry. W szparagach znajdują się także spore pokłady witaminy K i kwasu foliowego, co jest idealnym zestawem dla kobiet w ciąży. Warzywo to jest także bogate w błonnik pokarmowy, zatem poprawia tempo przemiany materii, wspomaga pracę wątroby i żołądka.

Jak wybierać najlepsze szparagi?

Aby szparagi smakowały wyśmienicie, muszą być przede wszystkim świeże. Najlepiej kupować je na lokalnych bazarkach, ale nie zawsze jest to możliwie. Kupując w dużych marketach lub osiedlowych warzywniakach, trzeba wiedzieć, że świeże szparagi mają jaśniejsze i domknięte główki, a ich pędy są lekko połyskujące. Przełamane warzywo powinno być soczyste. W sklepie oczywiście nie wolno ich łamać, ale można ścisnąć końcówkę i sprawdzić, czy pojawi się kropelka soku.

Świeże szparagi, gdy ocierają się o siebie, wydają charakterystyczny odgłos, który kojarzy się ze skrzypieniem. Wszystkie te cechy można zaobserwować zarówno na warzywach w kolorze białym, jak i zielonym.

Jak gotować szparagi?

Szparagi należy przede wszystkim umyć, najlepiej pod bieżącą wodą, aby pozbyć się zanieczyszczeń. Następnie należy odciąć ich zdrewniałe końcówki znajdujące się u dołu pędu, potem trzeba je cieniutko obrać, pozbywając się w ten sposób twardych włókien. Uwaga, nie obiera się główek szparagów.

W wysokim, wąskim garnku zagotowujemy wodę, a potem dodajemy łyżeczkę soli i cukru. Dzięki temu warzywa będą miały doskonały, wyrazisty smak. Następnie wkładamy szparagi tak, aby ich główki wystawały ponad powierzchnię wody, bo są one bardzo delikatne i wystarczy, gdy zmiękną pod wpływem pary wodnej. Warzywa gotujemy około 6–8 minut. Najlepsze są ugotowane al dente, czyli wówczas, gdy są lekko twarde, ale nie sprawiają trudności w czasie jedzenia.

Jak podawać szparagi?

To pyszne warzywo można podawać na wiele wykwintnych sposobów, ale na co dzień zwykle nie mamy na to czasu. Warto zatem podawać je ugotowane i polane różnymi sosami. Tradycyjnym sposobem jest serwowanie szparagów z masłem i bułką tartą, ale można także polać je sosem przygotowanym z rzodkiewek i jogurtu, które należy zmiksować razem. Jako dodatek sprawdza się także znakomicie sos koperkowy. Wystarczy wymieszać sok z cytryny z oliwą, drobno posiekanym koperkiem z solą i pieprzem. Faworytem jednak jest przygotowanie sosu z rokpola. Ten należy rozgnieść choćby widelcem, dodać odrobinę octu jabłkowego, jogurtu naturalnego i ostrej musztardy. Wszystko wymieszać i z wyczuciem doprawić tabasco.

Cieszmy się zatem szparagami, bo sezon na te warzywa to tylko kilka wiosennych tygodni, a potem pozostaje znowu czekać okrągły rok.