Dlaczego warto postawić na migdały?

Migdały są niedocenianie przez wielu z nas. Znacznie częściej sięga się po inne bakalie, a szkoda, bo przecież to właśnie migdały mogą dostarczać nam wielu cennych dla zdrowia minerałów i witamin. Niewiele osób zna też ich niezwykłe właściwości prozdrowotne, z czego pewnie cieszy się przemysł farmaceutyczny. Poznaj więc lepiej migdały, a będziesz rzadko odwiedzać aptekę.

Choć uważa się, że migdały są „królem wśród orzechów”, to trzeba zauważyć, że to nie są orzechy. Migdały są nasionami migdałowca i pochodzą z Bliskiego Wschodu. W ich składzie znajduje się bardzo dużo witaminy B2, czyli ryboflawiny, która stymuluje pracę układu odpornościowego i nerwowego. Jest także niezbędna dla dobrej kondycji oczu. W migdałach znajdują się także ogromne pokłady witaminy E, która jest bardzo silnym antyoksydantem, a zwalczając wolne rodniki gromadzące się w organizmie, spowalnia ona procesy starzenia. Przyglądając się składowi migdałów, trzeba też wskazać błonnik, bardzo cenne, niezbędne i nienasycone kwasy tłuszczowe oraz bardzo potrzebny potas. Migdały pomagają na wiele dolegliwości i zmniejszają ryzyko rozwoju wielu innych.

Migdały i choroby serca

Jak wynika z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii, już 50 g migdałów spożywanych codziennie podwyższa zawartość witaminy E we krwi, obniża i reguluje jej ciśnienie, a także usprawnia krążenie krwi. Witamina E zapobiega także odkładaniu się złego cholesterolu LDL na ściankach naczyń krwionośnych. Z kolei flawonoidy znajdujące się w migdałach obniżają ryzyko powstawania zakrzepów. To wszystko sprawia, że układ krwionośny funkcjonuje znacznie lepiej, a to bezpośrednio oddala ryzyko wystąpienia chorób serca.

Migdały i cukrzyca

Cukrzyca jest dziś już uznawana za chorobę cywilizacyjną. To choroba metaboliczna, która pojawia się na skutek swego rodzaju ułomności wydzielania i samego działania insuliny. Za główne przyczyny tej choroby uznano niezdrowy tryb życia, niewłaściwą dietę i zbyt małą aktywność fizyczną. Migdały skutecznie poprawiają odpowiedź organizmu na insulinę i obniżają poziom złego cholesterolu LDL, a to wszystko sprawia, że zmniejsza się ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2.

Migdały mają też bardzo niski indeks glikemiczny, dlatego powinni po nie sięgać także ci, którzy już borykają się z cukrzycą.

Migdały i odchudzanie

Migdały są bardzo kaloryczne i zawierają spore ilości tłuszczu, a mimo to sprzyjają odchudzaniu. Wszystko to za sprawą nienasyconych kwasów tłuszczowych, które skutecznie regulują metabolizm i przeciwdziałają odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Dodatkowo błonnik zawarty w migdałach zapewnia uczucie sytości na długo. Jednak trzeba pamiętać, że migdały trzeba jeść z umiarem. Ich nadmiar może prowadzić do nadwagi i zaparć. Najlepiej zjadać garść migdałów 3-4 razy w tygodniu, ale nigdy jako dodatkową przekąskę. Migdały powinny zastępować inne produkty w jadłospisie.