Szpinak – bogactwo składników odżywczych

Szpinak to dość kontrowersyjne warzywo. Jedni wprost przepadają za nim, a inni nie mogą na niego patrzeć, być może dlatego, że ciągle wspominają dziecięce potrawy, które im serwowano. Tymczasem szpinak to prawdziwy król wśród warzyw, a więc zasługuje na królewskie miejsce na obiadowym talerzu. Sprawdź, dlaczego warto go jeść jak najczęściej.

Fantastyczny smak i cudowne właściwości szpinaku znane były w już starożytnej Persji. To stamtąd zawędrował on do Chin, gdzie nazwano go „perskim zielem”. W Europie pojawił się dopiero w XI wieku, gdy Maurowie przywieźli go do Hiszpanii, a tam określano go „hiszpańskim warzywem”. Nie ma się co dziwić, że wszędzie, gdzie się pojawił, zdobywał wielu swoich zwolenników, bo szybko odkrywano, że spożywany regularnie, przynosi wiele korzyści dla zdrowia, a przyrządzany napar z jego liści w niewyjaśniony sposób stawia na nogi osoby wycieńczone różnymi dolegliwościami. Dopiero jednak wiele lat później odkryto, dlaczego tak jest. Dziś wiemy, że szpinak zawiera mnóstwo żelaza, cały wachlarz witamin, bezcenne dla zdrowia przeciwutleniacze oraz wiele innych składników mineralnych, które wspierają organizm człowieka.

Przeciwutleniacze na wagę złota

Szpinak zawiera mnóstwo związków o silnych właściwościach antyoksydacyjnych, zwanych też przeciwutleniaczami. To one potrafią wymiatać z organizmu wolne rodniki, które odpowiedzialne są za zmiany w łańcuchach DNA komórek organizmu, co prowadzi do zmian nowotworowych. Jedząc szpinak, do organizmu trafia mnóstwo przeciwutleniaczy, które działają nie tylko antynowotworowo, ale także spowalniają naturalne procesy starzenia.

W liściach szpinaku znajduje się mnóstwo witaminy C i beta-karotenu, które przeciwdziałają miażdżycy. Z kolei ogromna ilość luteiny chroni oczy przed utratą wzroku na skutek zwyrodnienia plamki żółtej.

Magnez na stres i potas wspierający pracę serca

Potrawy ze szpinaku polecane są osobom, które funkcjonują w warunkach dużego stresu. Zawarty w szpinaku magnez ma ogromny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Zdecydowanie wzmacnia go, obniża jego podatność na stres oraz działa uspokajająco. Dzięki magnezowi można też uniknąć wielu nieprzyjemnych bólów i zawrotów głowy.

Z kolei potas jest niezbędnym składnikiem dla prawidłowego funkcjonowania układu krążenia. Potrafi zapanować nad ciśnieniem krwi, obniżając je do bezpiecznego poziomu. Potas w duecie z magnezem skutecznie wspomaga i reguluje pracę serca.

Żelazo na anemię

Szpinak, mimo że jest dość niepozornym warzywem, ma w sobie spore ilości żelaza, co bardzo dobrze wspomaga leczenie anemii. Jednak nie może być jedyną formą terapii, bo pierwiastek ten słabo się przyswaja. Wchłanianie żelaza można jednak usprawnić, popijając potrawy ze szpinakiem chociażby wodą z cytryną, bowiem witamina C znacznie ułatwia ten proces.

Niewiele kalorii, a więc skuteczne odchudzanie

Na bazie szpinaku można przyrządzać wiele potraw, które będą sprzyjać odchudzaniu. Warzywo to ma niewiele kalorii. W 100 g szpinaku jest ich zaledwie 23. Co więcej, w składzie szpinaku odkryto związki zwane tylakoidami, które znacznie przedłużają uczucie sytości po posiłku. Dzięki temu eliminują chęć sięgania po zgubne przekąski.

Być może więc na tym polega szpinakowy fenomen. Warzywo niskokaloryczne, a będące prawdziwą skarbnicą witamin i mikroelementów doskonale wspierających zdrowie i kondycję człowieka. Sięgajmy więc po szpinak jak najczęściej, przyrządzając z niego cudowne pierogi, lasagne, makarony czy znakomite surówki, które mogą uzupełniać niemal każde mięsne danie.