Jedz mrożonki! Świeże warzywa i owoce przez cały rok!

Czy mrożone warzywa i owoce przynoszą jakiekolwiek korzyści dla zdrowia? Czy są wystarczająco smaczne? Z takimi pytaniami spotykamy się na każdym kroku, a przecież eksperci już dawno potwierdzili, że w mrożonkach zachowana jest większość witamin i składników mineralnych. Natomiast, by przekonać się o walorach smakowych mrożonych owoców i warzyw, wystarczy ich raz spróbować. Tymi fantastycznymi smakami możemy cieszyć się przez cały rok.

Polacy jedzą ciągle zbyt mało warzyw i owoców. Tłumaczą się tym, że w naszym kraju sezon na nie jest bardzo krótki, a już jesienią nie smakują tak jak latem. Niestety to tylko wymówka, ponieważ latem i tak zbyt rzadko sięga się po truskawki, jabłka i młode warzywa, a zimą niektórzy starają się w ogóle o nich zapomnieć. Jak jednak podkreślają dietetycy, to właśnie warzywa i owoce są niezbędne w naszej diecie, bo to one dostarczają witamin i mikroelementów, których nie ma ani w mięsie, ani w nabiale, a które są niezbędne dla zachowania zdrowia i dobrej kondycji. Dziś nie ma problemu z dostępem do warzyw i owoców przez cały rok. Latem stragany uginają się wręcz od pięknych truskawek, czereśni, porzeczek, gruszek i jabłek. Młode marchewki, kalarepy, ogórki i cukinie kuszą swoimi smakami i zapachami. Z kolei zimą wystarczy sięgnąć po fantastyczne mrożonki, które dostarczą naszym organizmom niewiele mniej cennych składników niż świeże owoce i warzywa.

Znaczenie warzyw i owoców w diecie

Aby dowiedzieć się, jak ważne miejsce w diecie człowieka zajmują warzywa i owoce, wystarczy spojrzeć na aktualną piramidę żywieniową. W niej podstawą są dobrze zbilansowane posiłki, pełnoziarniste produkty zbożowe i umiarkowana aktywność fizyczna, a zaraz za nimi są właśnie warzywa i owoce. Swoją pozycję zawdzięczają one ogromnej zawartości składników odżywczych, witamin i składników mineralnych, które potrafią zapobiegać chorobom cywilizacyjnym, chronią przed rozwojem procesów nowotworowych oraz budują odporność organizmu.

Dietetycy są zgodni co do tego, że warzywa i owoce powinny gościć na naszych stołach codziennie. Uważają oni, że każdy z nas powinien ich zjadać około 500 g każdego dnia. Tę ilość najlepiej podzielić na 4–5 porcji, dodając każdą z nich do kolejnych posiłków.

Zalety mrożonych warzyw i owoców

Latem, gdy świeże owoce i warzywa „uśmiechają się” do nas z każdej strony, nie myślimy o mrożonkach, ale gdy sezon ma się ku końcowi, warto po nie sięgać. Ich wartość odżywcza i zawartość witamin i minerałów jest niewiele mniejsza niż w przypadku świeżych odpowiedników. Mrożonki produkowane są zwykle niemal tuż po zebraniu owoców i warzyw, a proces mrożenia nie umniejsza znacząco ani ilości znajdujących się w nich cennych składników, ani ich walorów smakowych.

Choć niektórym wydaje się, że mrożonki są nieco droższe od świeżych warzyw i owoców, to jednak trzeba wziąć pod uwagę fakt, że mrozi się je w formie oczyszczonej. Jasne jest przecież, że przygotowując w domu chociażby włoszczyznę na zupę, niemal 30–40% masy warzyw musimy odrzucić, oczyszczając i obierając je. Nie bez znaczenia jest też fakt, że korzystając z mrożonek, skraca się znacząco czas przygotowywania posiłków.

Trzeba też przyznać, że ogromną zaletą mrożonych owoców i warzyw jest fakt, że są dostępne przez cały rok. Drożdżowy placek z kruszonką i ze śliwkami w lutym, gotowany bób w grudniu czy pierogi z ricottą i szpinakiem w styczniu smakują jeszcze lepiej niż latem.