Jak przygotować pożywny i zdrowy obiad w 15 minut?

Pożywny i zdrowy obiad nie jest dziś wielkim wyzwaniem, o ile potrafimy sobie odpowiedzieć na pytanie, jak ma wyglądać taki posiłek. Jedno jest pewne, powinien on dostarczać cennych składników pokarmowych, które będą wspiera nasze zdrowie, a do tego musi być smaczny, bo przecież uwielbiamy dobre jedzenie. Jak przygotować wartościowy i pyszny posiłek w 15 minut?

Zdrowe odżywianie to pożywne i smaczne obiady, które są właściwie zbilansowane. Oznacza to, że na talerzu powinno znajdować się nie tylko mięso lub tylko warzywa. Każdy posiłek powinien zawierać produkty zawierające odpowiednią ilość białka, węglowodanów oraz witamin i mikroelementów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Przyjmuje się, że połowę tego, co zjadamy na obiad, powinny stanowić różnorodne warzywa. Produkty pełnoziarniste takie jak kasze, ryż czy te przygotowane na bazie zbóż naturalnych powinny stanowić około 25% posiłku. Pozostałe 25% to miejsce dla produktów będących źródłem białka roślinnego lub zwierzęcego. To tu jest miejsce dla warzyw strączkowych takich jak fasola, cieciorka, soczewica czy soja oraz dla chudego mięsa wołowego, dla drobiu, ryb czy jajek. Do przygotowywania posiłków należy używać zdrowych tłuszczów, a wśród nich oleju rzepakowego, lnianego czy oliwy z oliwek. Uzbrojeni w taką wiedzę możemy przygotowywać smaczne, zdrowe obiady nawet w kilkanaście minut.

Warzywa na parze w kilka minut

Skoro połowę obiadowego talerza należy wypełnić warzywami, to warto przygotować z nich smaczną, soczystą mieszankę. Już zwykła marchewka, kalafior, groszek i cukinia mogą stworzyć wspaniałą kompozycję smakową. Wszystkie te warzywa najpierw trzeba umyć, obrać i podzielić je na różyczki, pokroić w talarki lub w słupki, a następnie przyrządzić je na parze. Wszystkie te czynności niestety zajmą znacznie więcej niż 15 minut. Można więc skorzystać z gotowych, mrożonych zestawów warzyw, które odpowiednio doprawione i umieszczone w specjalnych saszetkach, wystarczy wrzucić do mikrofalówki na 7 minut. W międzyczasie na patelni smażymy aromatyczny i soczysty filet z piersi kurczaka.

Producenci mrożonek oferują różne zestawy warzyw, tak by każdy mógł wybrać odpowiednią mieszankę dla siebie. Tak przygotowane warzywa można serwować także z wieprzowiną, z rybami, a nawet z sadzonymi jajkami.

Szybki, ale uwielbiany barszcz ukraiński

Choć barszcz ukraiński przywędrował do nas zza wschodniej granicy, to jest ulubioną zupą Polaków. To niezwykle zdrowy, jednogarnkowy obiad, pełen smaków, aromatów i witamin. Może być przyrządzany w wersji mięsnej lub wegetariańskiej. Do przygotowania barszczu potrzebne są różne warzywa, a przede wszystkim buraki, ziemniaki i kapusta. Niezbędny też jest wywar z kurczaka lub wołowiny. Ugotowanie tej zupy od podstaw zabierze sporo czasu, ale można skorzystać z gotowych zestawów warzyw skomponowanych właśnie w tym celu. Dzięki temu czas przygotowania zupy znacznie się skraca i można ją podawać już po kilkunastu minutach.

Warzywa na patelnię z kurczakiem

Prosto i szybko można też przyrządzić obiad składający się z mieszanki mrożonych warzyw podsmażonych na patelni. Nierozmrożone warzywa wystarczy przygotować na jednej patelni. Na drugiej trzeba usmażyć pokrojoną w plastry pierś z kurczaka, polędwiczki wieprzowe lub ulubioną kiełbaskę pokrojoną w talarki. Gdy mięso będzie gotowe, wystarczy dodać je do warzyw i po chwili podawać. To znakomity sposób na obiad w 15 minut.